“Zo makkelijk mogelijk”

Raoul Kiksen (34) is initiatiefnemer van Nederland Isoleert, onze isolatie-partner. “Er is een overvloed aan laaghangend fruit om snel energie te besparen. Je bent gek als je dat niet oppakt.”

Raoul, wat heb jij met duurzaamheid?

Ik ben praktisch duurzaam en ondernemer in hart en nieren. Mijn eerste bedrijfje, dat ik tien jaar geleden oprichtte, was Greenbookings, een duurzaam reisbureau. Ik vind het leuk om praktische duurzame oplossingen te bedenken voor grote groepen mensen, niet alleen voor de happy few. Duurzaamheid en ondernemen is voor mij hetzelfde. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit voor een niet-duurzaam bedrijf zou werken.

Wat drijft je om Nederland massaal aan de geïsoleerde huizen te krijgen?

Het is ongelooflijk dat in Nederland nog 4,5 miljoen woningen onvoldoende geïsoleerd zijn. En dat een simpele oplossing als spouwmuurisolatie nog in 1,8 miljoen huizen ontbreekt. Onze missie is dat in tien jaar tijd alle woningen in Nederland geïsoleerd zijn. Er is een overvloed aan laaghangend fruit om snel energie te besparen: spouwmuur-, dak- en vloerisolatie. Vooral spouwmuurisolatie is supersimpel en in minder dan vier jaar terugverdiend. Woningisolatie is een goede business met heel veel impact. De kans om woningen snel te verduurzamen ligt voor je neus op straat. Dan ben je gek als je dat niet oppakt.

En jullie verdienen er een goede boterham aan?

Jazeker, en er is meer dan genoeg werk voor iedereen. Ik wil de taart groter maken, niet alleen mijn aandeel. Als Nederland doorgaat in het huidige tempo van 35.000 huizen per jaar isoleren zijn we nog 50 jaar bezig! Dat kan niet. Als we in tien jaar klaar willen zijn, moeten we van 35.000 naar 180.000 spouwmuurisolaties per jaar. De markt moet dus minimaal vijf keer groter worden, dat gat kunnen we echt niet alleen opvullen. Ik zie graag dat we als isolatiebedrijven elkaar aanvullen, leren van elkaar en met elkaar samenwerken.

Waar laten andere isolatiebedrijven iets liggen?

We hebben meer vooruitstrevende, innovatieve bedrijven nodig, met oog voor klanten en het proces. Bedrijven moeten af van de traditionele bouw- en installatiegedachte, en zich verplaatsen in de klant: de klant die opziet tegen prijsonderhandelingen met de aannemer of stampende modderlaarzen in zijn huis. Regel 1: maakt het zo eenvoudig mogelijk voor de klant.

Wat doen jullie anders dan andere isolatiebedrijven?

Wij gaan zelf actief op zoek naar de klant. Onze ambassadeurs gaan van deur tot deur als we binnenkort in een wijk gaan isoleren. Of we staan met een kraampje in de supermarkt. En we voeren campagnes, zoals met Natuur & Milieu. Nogmaals: maak het zo eenvoudig mogelijk voor de klant, ook om die eerste stap te zetten.

Wat heb je in jullie tweejarig bestaan vooral geleerd?

Ons team is extreem belangrijk. We hebben ambassadeurs die in begrijpelijke taal aan mensen vertellen wat het isoleren van je huis je oplevert: besparen, comfort, milieu. Dan hebben we onze experts. Die praten zo min mogelijk over technische specificaties en maken duidelijk dat isoleren weinig rompslomp is; alles is binnen een dag geregeld. En onze uitvoerders, de metselaars en timmerlui, zijn mensen die graag heel netjes willen werken. Samen zijn we goud waard.

Hoeveel huizen hebben jullie inmiddels geïsoleerd?

Zo’n zes- tot achtduizend woningen, in twee jaar tijd. Eigenlijk is dat huilen met de pet op, als je ziet wat er nodig is. We zijn het 2e isolatiebedrijf van Nederland, maar we moeten met zijn allen toe naar 180.000 huizen per jaar!

Hoe kijk je naar Natuur & Milieu als partner?

Een proactieve club met echte doeners. Jullie hebben ons op scherp gezet doordat jullie een duidelijke prijs voor een huis wilden communiceren: Gegarandeerd de spouwmuur geïsoleerd voor 750 euro (voor een tussenwoning). Dat was nooit eerder gedaan in Nederland. Bij Natuur & Milieu zie ik veel creativiteit en een andere manier van denken. Buiten de paadjes. En ik krijg zelf ook nog wat mee over zonnepanelen, flexitariërs en elektrische auto’s!

Terug naar testimonials

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor